niedziela, 11 stycznia 2015

Fasolowa pasta

Fasola jest bogata źródłem białka, witamin (A, B, E, PP) i minerałów (wapń, magnez, cynk, fosfor, żelazo). Ma również właściwości zasadotwórcze, co przy naszej obecnej diecie która składa się głownie z produktów przetworzonych oraz szybkim trybie życia, ma bardzo duże znaczenie. Fasola przed spożyciem trzeba wymoczyć w wodzie co najmniej 12 godzin. Na na następny dzień  wypłukać pod bieżącą wodą. Wodę z pierwszego gotowania warto by odcedzić z uwagi na zawartość puryn. Jest to związek, które powodują nadmierną fermentację w przewodzie pokarmowym. Po właściwej obróbce gotujemy fasolę około godziny.
Fasola posiada niski indeks glikemiczny ugotowanej (IG) - 32


Składniki:

300 g suchej fasoli
100 ml oliwy z rzepaku

2 łyżki oleju sezamowego
1 średnia cebula
2 ząbki czosnku
suszony tymianek, rozmaryn (można użyć świeżych ziół) 
sól, świeżo zmielony pieprz 

Wykonanie:

Fasolę zalewamy wodą i odstawiamy na noc. Na drugi dzień wylewamy wodę, fasolę przesypujemy do garnka i gotujemy. Po pół godzinie wylewamy wodę i zalewamy świeżą i gotujemy do miękkości.

Ugotowaną fasole studzimy. Cebulę obieramy i kroimy w piórka. Na patelni rozgrzewamy odrobinę oleju dodajemy cebulę oraz pokrojony w plasterki obrany czosnek, chwilę podsmażamy. Następnie dorzucamy fasolę i wszystko razem smażymy ok 15 minut często mieszając.

Wystudzoną fasolę przekładamy do miski dodajemy przyprawy, pozostałą oliwę oraz olej sezamowy. Wszystko razem blenderem miksujemy na gładką masę. Jakby pasta była za sucha można doda jeszcze odrobinę oliwy.




Smacznego :)